19 december 2019 by Kenneth Postema with 0 comments

Faalangst tijdens je rijexamen? Lees deze tips!


Presteren wordt een steeds belangrijker onderwerp in het dagelijkse leven. Ook bij het theorie- en praktijkexamen is het van belang dat deze zo snel mogelijk behaald worden. Naast dat het kosten bespaart, voelt het ook goed wanneer je een examen in één keer met goed resultaat aflegt. Onder andere deze twee factoren kunnen er voor zorgen dat je een extra last op je schouders legt. We hebben allemaal wel eens last van zenuwen. Gezonde spanning is normaal tijdens een examen, maar de zenuwen moeten niet de overhand nemen. Benieuwd naar de mogelijkheden omtrent faalangst tijdens een theorie- of praktijkexamen? Lees dan dit artikel! 

Het faalangstexamen 

Wanneer je veel last hebt van faalangst is het mogelijk om een faalangstexamen af te leggen. Een faalangstexamen gaat net wat anders in zijn werk dan een regulier examen. Voor zowel het theorie- als het praktijkexamen is er de mogelijkheid om een aangepast examen af te leggen. 

Theorie examen 

Bij het theorie examen kan je voor extra tijd kiezen. Hiervoor betaal je een toeslag. Deze toeslag is na het examen terug te vragen wanneer je een dyslexieverklaring hebt. Naast extra tijd kan je er ook voor kiezen om het theorie examen met een tolk of individuele begeleiding te doen. De tolk zal je dan wel zelf moeten regelen. 

Praktijk examen 

De examinator die met jou het faalangstexamen aflegt heeft veel ervaring met het begeleiden van mensen met faalangst. Hierom stelt hij jou tijdens het examen op je gemak en is het ook mogelijk om tijdens het praktijkexamen te vragen om een time-out. In het faalangstexamen komen dezelfde onderdelen voor als in het reguliere examen. Het praktijkexamen duurt in totaal bijna anderhalf uur waarvan circa 35 minuten bestaan uit de rit zelf. 

Tips tegen praktijkexamen stress 

Zoals je hierboven hebt gelezen zijn er verschillende opties om een examen te doen als je last hebt van faalangst. Er zijn ook nog andere mogelijkheden om de spanning bij jezelf weg te halen. Deze lees je hier onder. 

  • 1. Neem je rijinstructeur mee 

Wanneer jij op je gemak bent, zal de spanning afnemen. Hierom is het van belang om jezelf zoveel mogelijk op je gemak te stellen. Dit begint bij je omgeving. De examinator ken je niet, maar je rij instructeur wel. Hij heeft je het vertrouwen gegeven dat je kan afrijden. Het kan dan juist prettig zijn als hij ook meerijdt tijdens jouw praktijkexamen. Daarnaast heeft het nog een ander voordeel: als je toch zakt, weet je rijinstructeur precies wat er gebeurd is. 

  • 2. Anti stress oefeningen 

Er zijn erg veel anti stress oefeningen om jezelf te kalmeren. Probeer zelf eens een aantal oefeningen en kijk waar jij je fijn bij voelt. Voornamelijk ademhalingsoefeningen zijn aan te raden. Als je weet wat bij jou prettig werkt, zorg er dan voor dat je dit voor het examen even kan doen. 

  • 3. Tussentijdse toets 

Tijdens het praktijkexamen komen er verschillende onderdelen aan bod. Dit kan te veel voor je zijn waardoor je bang bent om te falen. Als dit het geval is kan je er voor kiezen om een tussentijdse toets te doen. Dit is een soort proefexamen waarbij je vrijstelling kan krijgen voor de bijzondere 

verrichtingen. Zo kan je alvast wennen aan de examensituatie en is de kans groot dat je de bijzondere verrichtingen niet meer hoeft uit te voeren tijdens het examen!

Leave Comment